1.1 FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS
Mempunyai matlamat yang sama dengan Falsafah Pendidikan Negara, menyediakan perkembangan optimum kanak-kanak dengan keperluan-keperluan pendidikan khas agar dapat berfungsi sebagai individu yang berkemahiran, berdikari, berhaluan, boleh merancang, mengurus kehidupan sendiri, boleh menyedari potensi sendiri dan boleh menyesuaikan siri dalam masyarakat.
1.2 VISI
Menyediakan Perkhidmatan Yang Berkualiti Kepada Murid-Murid Dengan Keperluan Khas Ke Arah Kecemerlangan Hidup Sejajar Dengan Hasrat Falsafah Pendidikan Negara
1.3. MISI
Menyediakan Pendidikan Yang Berkualiti Kepada Murid-Murid Dengan Keperluan Khas Untuk Menjadikan Mereka Insan Yang Dapat Berdikari, Berjaya Dalam Hidup Dan Memberikan Sumbangan Bakti Kepada Masyarakat Dan Negara.
2. DIFINASI PENDIDIKAN KHAS BERMASALAH PEMBELAJARAN.
2.1 Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran
Kementerian Pendidikan. Mendifinasikan Kanak-kanak bermasalah pembelajaran adalah merupakan kanak-kanak yang telah dikenalpasti dan disahkan oleh pakar profesional klinikal sebagai mengalami kecacatan yang mengganggu proses pembelajaran. Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap kefungsian kanak-kanak dalam kebolehan berikut.
- Kebolehan kognitif
- Tingkahlaku sosial / Perkembangan Sosial
- Penguasaan bahasa lisan dan pertuturan
- Penguasaan membaca
- Kemahiran perkembangan (Developmental skills)
- Kemahiran Matematik
- Daya penglihatan
- Darjah kebolehan pendengaran
Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran yang pertama di Melaka peringkat menengah telah dibuka pada 3hb. Januari 1997 di Sek. Men. Seri Kota. Seramai 11 orang murid mendaftar dengan bilangan seorang guru berijazah (Mohd Mokhtar B. Hj. Tahar) dalam bidang pendidikan khas KKBP. Sebuah bilik darjah telah diperuntukkan untuk dijadikan Kelas Khas Bermasalah Pembelajaran. Pengambilan peringkat pertama ini terdiri daripada murid Program Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran Sek. Keb. Ujung Pasir (6 orang) dan Sek. Keb. Kubu (5 Orang) yang berumur 15 tahun ke atas pada 2Hb. Januari 1997.
Program ini terlaksana kerana keperihatinan pengetua (EN Chong) yang bersetuju menyediakan sebuah kelas untuk Program Pendidikan Khas. Program ini mendapat perhatian dari Unit Pendidikan Khas Jabatan Pendidikan Negeri Melaka (Ketua Unit pada masa itu En Baharudin B. Dato Borhan) dan persetujuan dari Jabatan Pendidikan Melaka. Pada mulanya hanya seorang sahaja guru yang terlibat dalam pengendalian program ini iaitu Encik Mohd Mokhtar B. Hj. Tahar, dan pada bulan Febuari seorang lagi guru telah dihantar oelh Jabatan Pendidikan Negeri iaitu Pn. Chin Sit Fun bekalkan pada masa itu murid telah mencapai kepada 16 orang.
Pada tahun 1998 pertambahan pelajar telah mencapai kepada 36 orang dan guru yang mengajar untuk Program ini adalah 5 orang. Pada Ogos 1998, pihak JPM telah memberi bantuan sebanyak RM 40,000 untuk mengubahsuai bilik darjah.
- PERLAKSANAAN PROGRAM PENDIDIKAN KHAS BERMASALAH PEMBELAJARAN.
- Program Percantuman.
4.2 Program Inklusif Sepenuhnya
Pendidikan Inklusif dalam konteks pendidikan khas adalah pendidikan yang diberikan kepada murid-murid dengan keperluan pendidikan khas yang belajar bersama-sama dengan murid-murid normal, di dalam kelas yang sama dan diajar oleh guru biasa.(Haji Sabri Salleh. Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan. 1996)
Pendidikan Inklusif menumpukan perhatiannya ke arah pengsealiran pelajar-pelajar berkeperluan khas di sekolah-sekolah normal. Matlamatnya ialah memberi peluang kepada pelajar-pelajar tersebut menerima pengajaran, pembelajaran dan menyertai semua aktiviti-aktiviti yang terdapat di sekolah bersama-sama pelajar normal. Matlamat selanjutnya supaya pelajar-pelajar berkepeluan khas dapat menyesuaikan diri dari awal-awal lagi dalam semua aspek kemasyarakatan yang terdapat di sekolah dan di dalam komuniti setempat dengan tujuan menjadikan mereka lebih berupaya mampu berdikari dan menjadi anggota masyarakat yang menyumbang.(Mohd Siraj Awang. 1996)
Pendidikan Inklusif bukanlah satu perkara baru di Malaysia. Yang baru hanyalah istilahnya, dan istilah inilah yang telah mengelirukan kita semua. Pada masa dahulu istilah "Program Percantuman’ atau ‘Integrated’ telah digunakan. Negara Malaysia telahpun mengamalkannya sejak 1962 lagi (Norani, 1980)
Matlamat utama pendidikan inklusif ialah untuk mengsealirankan pelajar-pelajar berkeperluan khas dengan pelajar-pelajar normal di sekolah biasa. Harus diingatkan di sini tidak semestinya semua pelajar berkeperluan khas boleh disealirankan begitu sahaja kerana setiap individu mempunyai kemampuan dan keperluan yang berbeza. Deno (1970), telah menghasilkan sebuah model tahap perkhidmatan pendidikan khas yang berupaya menampung tujuh pilihan yang berupa satu "Cascade" untuk menempatkan pelajar-pelajar seperti yang dicadangkan.
4.2.1 Latar Belakang Pendidikan Inlusif
- Arahan Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia.
- Merujuk kepada surat KP(BS-PK)8501/PPP-KBP/Jld. JLD.IV/(4) bertarikh 3 Disember 1991 kepada semua PengarahPendidikan Negeri, Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran yang sudah berumur14 tahun dan tamat di Sekolah Rendah Program Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran boleh meneruskan pelajaran ke peringkat sekolah menengah dan mata pelajaran pra vokasional hendaklah dititikberatkan semasa kanak-kanak berada di peringkat sekolah menengah rendah.
- Untuk itu, kelas program Pendidikan Inklusif perlu diwujudkan di kawasan di mana terdapat permintaan pelajar-pelajar Kelas Bermasalah Pembelajaran (KKBP)
- Mereka akan belajar bersama-sama pelajar-pelajar lain yang normal dan mengikuti kurikulum yang bersesuaian dengan kemampuan individu.
- Program Pendidikan Separa Inklusif (Intergrasi)
- Integrasi Sosial
- Integrasi Akedemik (Kepada yang mempunyai kemajuan)
- Intergrasi Kemudahan Fizikal Sekolah
Kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran berupaya untuk menerima pendidikan yang sesuai dengan kemampuan dan perkembangan mereka secara menyeluruh. Mereka hanya sekadar kurang bertindakbalas kepada strategi pengajaran dan pembelajaran biasa. Oleh itu, satu program khas perlu disediakan untuk memenuhi keperluan murid-murid ini dengan mengambilkira aspek-aspek seperti masa, bahan, budaya kelas, teknik mengajar, bantuan kepakaran dan penglibatan masyarakat. Dengan ini diharapkan pendidikan inklusifkan akan dapat:
- Pengongsian kemudahan serta alat-alat dengan sepenuhnya.
- Peluang berinteraksi yang lebih positif antara pelajar-pelajar berkepeluan khas dengan pelajar-pelajar normal.
- Pengagihan perkhidmatan yang lebih adil
- Pengagihan sumber yang lebih meluas.
- Pengurangan masalah tempat bagi pelajar-pelajar yang berkepeluan khas.
- Pemberian peluang untuk pelajar-pelajar berkepeluan khas menyesuaikan diri di dalam masyarakat
- Pengalak kewujudan masyarakat penyayang yang dihasratkan di dalam wawasan.
- Pendidikan spara inklusif menumpukan perhatian ke arah pengsealiran pelajar-pelajar berkeperluan khas di sekolah-sekolah normal. Dengan ini memberi peluang kepada pelajar-pelajar tersebut menerima pengajaran, pembelajaran dan menyertai semua aktiviti-aktiviti yang terdapat di sekolah bersama-sama pelajar normal.
- Akan dapat menyesuaikan diri dari awal-awal lagi dalam semua aspek kemasyarakatan yang terdapat di sekolah dan di dalam komuniti setempat dengan tujuan menjadikan mereka lebih berupaya, mampu berdikari dan menjadi anggota masyarakat yang menyumbang.
- Kurikulum Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran adalah bertujuan melengkapkan kanak-kanak yang Bermasalah Pembelajaran dengan kemahiran-kemahiran tertentu bagi membantu mereka mencapai perkembangan yang menyeluruh. Perkembangan ini meliputi aspek-aspek intelek, rohani, jasmani, emosi, bakat, akhlak, nilai-nilai estetika dan sosial agar mereka boleh menjadi satu ahli masyarakat yang berguna dan berdikari.
- Membolehkan Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran mendapat tempat yang sama dalam pendidikan.
- Menempatkan Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran ini dalam persekitaran yang seakan-akan normal mengikut kesesuaian pendidikan untuknya.
- Mengurangkan kecenderungan melabel dan menyalah label ke atas pelajar-pelajar berkeperluan khas.
- Membolehkan Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran menyesuaikan diri dalam semua aspek dari awal seperti kemahiran berkomunikasi, bergaul, memperkembangkan perasaan, ingin tahu mengenai diri dan alam sekeliling, kesihatan dan keselamatan diri, kehidupan seharian, konsep kendiri, kegiatan rekreasi, perkembangan jasmani, mengamalkan nilai-nilai murni serta mengenbangkan potensi, bakat dan daya kreatif dan intelek.
- Membuktikan bahawa mereka juga mempunyai kemahiran dan kebolehan yang setanding dengan rakan-rakan yang normal.
- Mendapat perhatian dan tanggungjawab ibu bapa dan masyarakat.
- Memberikan kemahiran pravokasional, supaya mendapat kemahiran asas dalam dunia pekerjaan.
Program inklusif yang dijalankan bukanlah inklusif sepenuhnya tetapi lebih kepada bentuk integrasi. Kerana kebanyakkan KKBP yang memasuki program ini belum menguasai 3M sepenuhnya. Oleh itu amat sukar KKBP untuk diinlusifkan dalam matapelajaran Bahasa Malaysia dan Matematik. Di antara matapelajaran yang dirasakan boleh diinklusifkan atau diintegrasikan adalah pendidikan seni, pendidikan jasmani dan pra vokasional.
Guru resos beroperasi sepenuh masa. Memberi bimbingan untuk Matemati, Bahasa Malaysia secara Individu dan mengurukan integrasi dalam pendidikan Seni, Pravokasional, P.J, MT, BM. Membantu guru kelas KKBP dan guru kelas biasa. | Mengendalikan pengajaran di Kelas KKBP. Bekerjasama dengan guru resos dalam mengintegrasikan murid dalam kelas biasa dan salaing bantu membantu dalam penyediaan RPI. |
Pelajar KKBP mengikut jadual kelas biasa dan akan pulang ke Kelas KKBP apabila pelajaran diikuti tamat. Matapelajaran yang dijangkakan boleh di Integrasikan adalah Pravolasional, PJ, Seni. BM dan Matematik kepada pelajar yang boleh sahaja. |
- Pelajar-pelajar KKBP mempunyai base sendiri iaitu bilik darjah khas.
- Guru resos membawa pelajar-pelajar yang boleh telah bersedia untuk diintegrasikan ke kelas biasa untuk pengajaran dan pembelajran dalam kelas biasa. Seperti matapelajaran PJ, Seni, Pravokasional, Bahasa Melaysia dan Matematik.
- Kemudian mereka dibawa ke bilik resos untuk diberi bimbingan dan pengukuhan.
- Semasa guru kelas biasa mengajar guru resos akan berada bersama-sama pelajar KKBP ditempatkan.
- Semua pelajar KKBP terlibat akan mengkuti kurikulum sekolah menengah biasa dengan sedikit pengubahsuaian dari segi isi.
- 6.6 Kelas yang dilakukan integrasi adalah kelas yang kecil bilangan saiznya.
7. MATAPELAJARAN- Setiap matapelajaran yang diajar adalah 40 minit mengikut jadual waktu biasa.
- Diantara matapelajaran yang akan diajar adalah seperti:
Mata Pelajaran Jumlah Waktu Jumlah Minit Perhimpunan 1 40 Bahasa Melayu 5 280 Matematik 5 200 Pravokasional (Integrasi sepenuhnya) 10 400 Agama dan Moral 3 120 Pendidikan Seni (Integrasi sepenuhnya) 2 80 Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (Int penuhnya) 2 80 Muzik 1 40 Sosial dan Alam Sekeliling 1 40 Jumlah 30 1200 - Penyediaan pengajaran secara individu perlu disediakan oleh guru resos dan guru kelas.
- Program Itergrasi ini akan dijalankan 5 hari dalam seminggu pada hari Isnin-Jumaat dari jam 8.00 Pagi - 12.00 Tengahari.
- Kanak-Kanak akan digalakkan mengikuti aktiviti kokurikulum seperti Pasukkan beruniform ini adalah program intergrasi dengan kanak-kanak normal.
- Hitung panjang seorang tenaga pengajar akan dikehendaki mengajar seramai lima hingga tujuh (5-8) murid. Itupun bergantung kepada masalah yang dihadapi oleh murid.
- Ratio guru adalah 1.5 setiap kelas.
- Seorang guru resos dikenalpasti dan ditugaskan untuk tujuan program Pendidikan Inklusif di Sekolah Menengah.
- Jawatan guru tambahan diberi untuk mengganti guru resos dalam kelas biasa.
- Pelajar yang terdapat di program ini adalah terdiri daripada golongan.
- Lemah dalam pelajaran - "Slow Learner"
- Autistik
- Down, s Syndrome
- Terencat akal ringan.
- Hyperaktif
- Cerebral Palsy
- * Pelajar ini mestilah boleh menguruskan diri seperti makan, berpakaian dan ke tandas sendiri.
- Selain daripada pembelajaran dibilik darjah program ini akan juga menyedikan aktiviti untuk kanak-kanak seperti berikut:
- Jurupulih anggota.
- Jurupulih cara kerja.
- Jurupulih pertuturan.
- Latihan renang.
- Kaunseling ibubapa/murid.
- *semua aktiviti diatas memerlukan pakar dalam bidang masing-masing.
*Mendapatkan kerjasama dari pihak hospital dan Jabatan Kebajikan Masyarakat.7.6 Kemudahan Asas Untuk Pelajar Khas- Kerusi meja seperti pelajar-pelajar normal.
- Buku Teks mengikut kemampuan tahap KKBP walaupun berada disekolah menengah.
- Bahan-bantu mengajar boleh diubah suai oleh guru resos dan Jawatankuasa akademik.
- Bahan rujukan/peralatan tambahan - atas kebijaksanaan/ inisiatif pihak sekolah.
- Bilik resos - perlu diadakan untuk tujuan sesi bimbingan dan khidmat bantu dan kaunseling.
7.7 Peruntukkan Kewangan- Peruntukkan kewangan sebanyak RM 40, 000 untuk membina bangunan atau pengubahsuaian bangunan. Dan peruntukkan peralatan RM 10, 000.
- Jabatan tidak akan memberi peruntukan tambahan kerana program ini adalah sebahagian daripada sekolah biasa.
- Peruntukkan perkapita pelajar-pelajar khas perlu dipohon seperti juga pelajar biasa dalam penyediaan ABM.
- Pengetua sekolah terlibat digalak memohon peruntukan lebih untuk tujuan membeli stationery dan bahan cetak untuk menyediakan alat bantu mengajar khas untuk pelajar-pelajar khas.
7.8 Aktiviti Luar.Program ini juga akan membuat program lawatan sambil belajar ke tempat-tempat yang difikirkan sesuai untuk memberi pendedahan kepada pelajar. Untuk melaksanakannya, program ini akan menubuhkan Badan Kebajikan Kelas Khas di mana ianya berfungsi di bawah naungan Badan Induk PIBG sekolah dan Guru Besar sebagai penasihat dan Ahli Jawatan Kuasanya terdiri daripada golongan ibubapa dan guru-guru Kelas Khas.
- Aktiviti Badan Kebajikan Kelas Khas.
- Di antara tanggungjawab Badan Kebajikan Kelas Khas ini adalah:
- Menentukan kewangan mencukupi.
- Mengadakan perjumpaan sekurang-kurangnya 2 bulan sekali dan juga pada Hari-hari Perayaan.
- Membiayai sumbangan ikhlas untuk membantu menyediakan keperluan-keperluan penting seperti alat bantuan mengajar dan keperluan murid.
- Mendapatkan sumbangan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan